آموزش مطالب ریاضی هدف این وبلاگ است
نقش انگیزه در یادگیری ریاضی، بهره هوشی در ریاضیات بی‌تأثیر است!
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 1:19 بعد از ظهر
مهر:یک پژوهش جدید نشان می دهد که انگیزه سخت درس خواندن و استفاده از تکنیکهای خوب مطالعه نقش مهمی در مهارتهای ریاضی کودکان دارد و این مسئله به داشتن بهره هوشی بالا ارتباطی ندارد.
 نتایج این تحقیقات که در مجله علمی رشد کودک منتشر شده نشان می دهد که مجبور کردن کودکان برای اینکه سرشان از کتاب ریاضی بالا نیاورند هیچ کمکی به مهارتهای ریاضی آنها نمی کند.
 
کو مورایاما روانشناس محقق در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: تحلیلها و بررسیهای انجام شده از بیش از 3500 کودک آلمانی که در کلاس پنجم در جایگاه مناسبی قرار نداشتند نشان داد که با انگیزه های بالا و استراتژیهای یادگیری موثر در کلاس هشتم به جایگاه قابل قبولی رسیدند.



:: موضوعات مرتبط: متفرقه، مقالات ریاضی
:: برچسب‌ها: بهره هوشی در ریاضیات بی‌تأثیر است, نقش انگیزه در یادگیری ریاضی
یک مقاله آموزشی در باره نرم افزار اسنگیت
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 10:56 بعد از ظهر
این مقاله زیبا را همکار تلاشگر مان سرکار خانم الهه یمینی از ناحیه 2 کرمانشاه  برای استفاده کاربران وبلاگ تهیه نموده اند که ضمن تشکر فراوان از ایشان می توانید در ادامه آن را دانلود نمایید.

کار این نرم افزار این است که قادر است از صفحه ی نمایش مانند یک دوربین فیلم و عکس تهیه نمایدو این قابلیت را در اختیار کاربران قرار دهد که به سادگی از مراحل مختلف کار فیلم یا عکس تهیه نمایدو...

دانلود مقاله آموزشی نرم افزار اسنگیت تهیه کننده خانم یمینی ازناحیه 2کرمانشاه

 



:: موضوعات مرتبط: متفرقه، مقالات ریاضی
:: برچسب‌ها: آموزش اسنگیت
نونه سوالات ریاضی دبیرستان نوبت دی ماه
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:54 بعد از ظهر
دانلود مجله ی ریاضی همگرا کاری از گروه ریاضی خراسان رضوی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:57 بعد از ظهر
برای دانلود شماره های موجود این نشریه لینک زیر را باز کنید.

نشریه الكترونيكي همگرا

گروه ریاضی استان خراسان رضوی



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
دانلود درس و نکته و تست از ریاضیات دبیرستان
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 6:36 بعد از ظهر
                   جزوه حد و پیوستگی توابع (حسابان)                          

جزوه معادلات مثلثاتی (حسابان)  

جزوه مشتق توابع (حسابان)  

جزوه توابع مثلثاتی (حسابان)  

جزوه مبحث تشابه (هندسه ۱)  

جزوه مبحث تبدیلات (هندسه ۲)  

جزوه الگوریتم تقسیم و مبنا (گسسته)  

جزوه مبحث معادلات خطی با ضریب واحد (گسسته)  

جزوه مبحث معادلات خط و صفحه (هندسه تحلیلی)  

مجموعه تستهای مربوط به دروس مختلف ریاضی با پاسخ تشریحی را می توانید از لینک های زیر دانلود نمایید. این تست ها توسط انتشارات نشر الگو طراحی گردیده است. 

 تست های مبحث تشابه (هندسه ۱)

تست های مبحث تبدیل (هندسه ۲)

تست های مبحث مقاطع مخروطی (بیضی) (هندسه تحلیلی) 

 تست های مبحث مقاطع مخروطی (هذلولی) (هندسه تحلیلی) 

 تست های مبحث معادلات خط در فضا (هندسه تحلیلی) 

تست های مبحث الگوریتم تقسیم و مبنا (ریاضیات گسسته)

تست های مبحث معادله با ضریب واحد (ریاضیات گسسته)

تست های مبحث چند جمله ای ها و توابع درجه دوم (حسابان)

تست های مبحث توابع مختلف  (حسابان)

تست های مبحث معادلات مثلثاتی (حسابان)

تست های مبحث توابع مثلثاتی (حسابان)

تست های مبحث حد و پیوستگی (حسابان)

تست های مبحث مشتق توابع (حسابان)

 

با تشکر از وبلاگ ریاضی سرا / استاد اسدی

منبع:

گروه ریاضی دبیرستان شهید آوینی



:: موضوعات مرتبط: ریاضی 3 تجربی، ریاضی 2 دبیرستان، حسابان سوم ریاضی، کتابخانه الکترونیک، ریاضی 1 دبیرستان، مسئله های جالب ریاضی، مقالات ریاضی، هندسه 2
شعبده بازی ریاضی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:57 بعد از ظهر

شعبده بازی ریاضی

 

  جمع کردن اعداد چند رقمی در کمتر از ۱ ثانیه 

 شما می‌توانید قدرت خود را در محاسبه جمع اعداد چند رقمی به دوستان و یا دانش آموزان نشان دهید. اما اگر صبر کنید متوجه می‌شوید این کار چندان هم به قدرت محاسبه ریاضی شما بستگی ندارد. 

 

 از ۳ نفر بخواهید هر کدام  یک عدد سه ‌رقمی بگویند؛ این ۳ عدد را روی تابلو و  زیر همدیگر  بنویسید.

 با بیان این مطلب که می‌خواهید تعداد اعداد را بیشتر کنید ۲ عدد ۳ رقمی دیگر زیر اعداد روی تابلو بنویسید، طوری که عدد چهارم با عدد اول دارای حاصل جمع ۹۹۹ باشد و همین طور جمع اعداد پنجم و دوم نیز ۹۹۹ شود.

 به کمک رابطه زیر بلافاصله حاصل جمع را اعلام کنید.

 حاصل جمع اعداد برابر است با:  ۲۰۰۰ بعلاوه عدد سوم  منهای ۲ .

 سپس از آنها بخواهید با ماشین حساب صحت جواب شما را تائید کنند. می‌توانید این روش را به دانش‌آموزان آموزش داده تا آنها نیز قدرت ریاضی خود را به آشنایان خود نشان دهند!

 

    مثال: 

۵۳۱         

۸۷۶         

۲۴۳         

۴۶۸         

۱۲۳  +     

 -------       

۲۲۴۱ = ۲ - ۲۴۳ + ۲۰۰۰        ؛          ۲۲۴۱


با تشکر از گروه ریاضی آذبایجان غربی به خاطر این مطلب زیبا



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
ریاضی در زندگی یا زندگی در ریاضی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:46 قبل از ظهر
این مقاله ، در نوع خودش بسیار زیبا و آموزنده می باشد و مطالعه آن را به دوستداران ریاضی توصیه می کنم.

 

ریاضی در زندگی یا زندگی در ریاضی نوشته ی مجتبی مهاجری



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
اعداد استرلنگ نوع دوم
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 10:2 قبل از ظهر

 

در این پست می خواهیم از اعداد استرلینگ نوع دوم صحبت کنیم. شاید دوست داشته باشید تعداد افراز های یک مجموعه را بدانید. تعداد کل افراز های یک مجموعه n عضوی به k قسمت را  با عدد استرلینگ نوع دوم پیدا می کنیم . این عدد را با نماد زیر نمایش می دهیم. 

(S(n,k

 در این مقاله روش محاسبه این اعداد را گفته و بعد تعداد کلیه افراز های یک مجموعه n عضوی را پیدا می کنیم.

 

با کلیک بر لینک زیر می توانید این مقاله را دانلود کنید. لطفاً در مورد ایراد های آن ما را مطلع سازید.

اعداداسترلینگ نوع دوم



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
مقالات ریاضی جیروم کیسلر
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:10 بعد از ظهر
اساتید و دانشجویان و علاقمندان می توانند در ادامه مطلب متن این مقالات را دانلود کنند.

:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
تکنیک تبدیل لاپلاس برای محاسبه سری های نامتناهی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 10:35 قبل از ظهر
در این مقاله با یکی دیگر از کاربرد های  تبدیل لاپلاس آشنا می شویم. محاسبه مجموع یک سری  با کمک تبدیلات لاپلاس ایده خوبی است که در این مفاله با آن آشنا می شویم. این مقاله توسط دکتر سعید عالی خانی ترجمه شده است و در مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی شماره 44 به چاپ رسیده است. شما می توانید این مقاله را از فایل زیر دانلود کنید.

منبع: انجمن ریاضی ایران



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
دستگاه اعداد حقیقی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 8:5 قبل از ظهر

عدد حقیقی : (real number)

حقیقی منسوب به حقیقت است و به معنی واقعی، اصلی و مقابل کلمه ی مجازی می باشد .

در ریاضی هر یک از عددهای گویا و عددهای اصم را یک عدد حقیقی می نامند.

 

مجموع  عدد های حقیقی:

مجموع تمام عددهای گویا و عددهای اصم را مجموعه اعداد حقیقی می نامیم و آنرا با حرف نمایش میدهیم.

 

عدد اصم (گنگ): ir rational number = surd

اصم به معنی کر و ناشنوا است و گنگ به کسی که کلمات را نتواند ادا کند. در ریاضی اگر عدد طبیعی n مجذور کامل نباشد ، آن گاه عددی اصم (گنگ) است.

مانند می دانیم امکان نمایش این اعداد به صورت کسر وجود ندارد ،بنابراین «هر عدد حقیقی که گویا نباشد ، عدد اصم (گنگ) نامیده می شود.»

منبع:وبلاگ ریاضی
http://mgramhormoz.blogfa.com


:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
چرا بعضی از دانش آموزان در ریاضی موفق نیستند؟
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 0:47 قبل از ظهر

برای خودم مهم بود که جواب این سوال را بفهمم. واقعا ایمان دارم که ریاضی درسی است که به خاطر ساختار منطقی آن از خیلی دروس دیگر ساده تر است، یعنی دانش آموزی که در کلاس حضور دارد باید درس را یاد بگیرد. اما در عمل اینگونه نیست! چرا؟  بنابراین با دقت این نوع دانش آموزان را زیر نظر گرفتم، بعد از مدتی دریافتم که همه در یک خاصیت مشترک هستند وآن خلاء اندیشیدن در حل مسایل بود! دانش آموز ما شاید به طور ناخداگاه در کوچکترین کارهای روزمره خودش دارای برنامه است و برای انجام هرکاری فکر می کند بجز در هنگام  ریاضی خواندن.تنها ابزار مورد نیاز افراد برای مطالعه ریاضی قدرت تفکر است که خداوند آن را به همه بخشیده است که متاسفانه دانش آموزان ما در هنگام مطالعه آن را فراموش می کنند.

بقیه مطلب در ادامه آمده است.





:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
مقالات peter j olver
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 7:0 قبل از ظهر
بدون شک پیتر جی الور یکی از ریاضیدانان برجسته معاصر است که در بسیاری از شاخه های ریاضی کاربردی کارهای زیبایی را ارائه داده است . در این جا برای استفاده دانشجویان و اساتید ارجمند تعدادی از مقالات ایشان را در زمینه های متفاوت قرار می دهم . با کلیک روی هر عنوان می توانید مقاله های مربوط را در قالب پی دی اف مطالعه کنید.









:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
آشنایی با گراف بازه ها
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 0:17 قبل از ظهر

گراف بازه ها:

فرض می کنیم مجموعه ای از بازه های باز داریم. اگر این بازه ها را به عنوان رئوس و اتصال دو راس را، به شرط ناتهی بودن اشتراک بازه های متناظر، یال ها در نظر بگیریم، گرافی می توان رسم کرد که به آن گراف بازی ها میگوییم. به عبارت دریگر گراف بازه ای متناظر با بازی های باز گرافی است که رئوس آن بازه های باز بوده و در صورتی دو راس مجاورند(میانشان یال وجود دارد) که بازه های متناظر آن دو راس اشتراک ناتهی داشته باشند.

 منبع:دانشنامه رشد



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی، ریاضیات گسسته دانشگاهی و دبیرستان
دانلود نظریه اعداد با زبان اصلی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:34 بعد از ظهر
 

یک مجموعه کامل از مسایل نظریه اعداد مقدماتی را از لینک زیر دانلود کنید

www.math.muni.cz/~bulik/vyuka/pen-20070711.pdf

یک بحث مفید و جامع را از نظریه مقدماتی اعداد به همراه مثال های مفید از لینک زیر دریافت کنید.

www.artofproblemsolving.com/Resources/Papers/SatoNT.pdf

باز هم مجموعه ای شامل مسئله های جالب

school.maths.uwa.edu.au/~gregg/Academy/1995/numberIIprobs.pdf

 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: کتابخانه الکترونیک، مقالات ریاضی
اثبات های شهودی نامساوی میانگین حسابی و هندسی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 11:43 بعد از ظهر
در این جا با چند اثبات شهودی زیبا از این نامساوی معروف آشنا می شوید.
 

 

 

 و تساوي برقرار است اگر و تنها اگر a=b. 

 

منبع: ریاضی برای همه

:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
دانلود چند فایل از اصل استقرای ریاضی به زبان انگلیسی
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 1:33 قبل از ظهر

برای دانلود فایل ها توجه کنید که لینک ها به صورت مستقیم هستند، کافیست لینک مورد نظر را در قسمت آدرس بار کوپی کنید.

www.math.utah.edu/mathcircle/notes/induction.pdf

www.cs.cmu.edu/~adamchik/21-127/lectures/induction_1_print.pdf

www.mathdb.org/notes_download/elementary/algebra/ae_A2.pdf

www.hsc.csu.edu.au/maths/.../math.../mathematicalinduchbush2.pdf

faculty.nps.edu/gragg/Mathematical_Induction.pdf

condor.depaul.edu/~rjohnson/dm7th/mathinduction.pdf

sydney.edu.au/stuserv/documents/maths_learning_centre/induction.pdf

:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
آزمون های همگرایی و واگرایی دنباله ها
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 0:21 قبل از ظهر
برای دیدن این مطلب دنباله مطلب را ببینید.

:: موضوعات مرتبط: ریاضی عمومی دانشگاهی، مقالات ریاضی
تابع گاما
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 12:45 بعد از ظهر

مسئله یافتن تابعی که مقادیرش به ازای آرگومان های صحیح و مثبت فاکتوریل های ۱=!۱و ۲=!۲ و ۶=!۳ و ... و 1.2.3...n!= n باشند توسط اویلر (Euler) به کمک انتگرال ناسره حل شد.

لطفا ادامه مطلب را ببینید



:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی
اتحاد ها
نوشته شده توسط علیزاده در ساعت 10:55 بعد از ظهر
در ریاضیات اتحادها تساوی هایی هستند که به ازای هر مقدار عددی از دامنه خود که بجای متغییرهایشان قرار دهیم همواره برقرار باشند. به عنوان مثال تساوی برای هر x عضو دامنه برقرار است. لذا این عبارت جبری یک اتحاد است، اما تساوی فقط برای x=1 برقرار است. پس این عبارت یک اتحاد نمی باشد. در واقع در مورد یک اتحاد در اصل به یک تساوی بدیهی چون 0=0 می رسیم.
به عنوان مثال در اتحاد مثال زده شده دو طرف ساده شده و تساوی 0=0 حاصل می شود.
به این ترتیب تفاوت میان یک اتحاد جبری و یک معادله جبری در این است که اتحاد جبری به ازای همه مقادیر دامنه برقرار است در صورتی که یک معادله جبری به ازای تعداد محدودی از اعضای دامنه(مجموعه جواب معادله) برقرار است.
عبارات زیر نمونه ای از اتحاد است:


:: موضوعات مرتبط: مقالات ریاضی



قالب وبلاگ

قالب بلاگفا

بازی آنلاین

آپلود سنتر

آپلود عکس

برگ بلاگ